Gå till innehållet

Pressmeddelande 16.2.2021

Finländska toppartister inom konståkning, ishockey och föreställande konst i en unik storproduktion på Uros Live-arena i januari 2022

H. C. Andersens älskade berättelse Snödrottningen för första gången på is i Finland. Uros Live-arenan, som invigs i Tammerfors i december 2021, erbjuder en enastående estrad för alla tiders största inhemska isproduktion. I produktionen medverkar konståkarna Kiira Korpi, Laura Lepistö, Susanna Rahkamo, Petri Kokko, Mila Kajas, konståkningslaget Marigold IceUnity samt hockeyspelarna Niklas Hagman, Marko Anttila, Jenni Hiirikoski och Pekka Saravo. Showen visas den 1–3 januari 2022. Isshowen är en föreställning för hela familjen. Biljettförsäljningen börjar måndagen den 22 februari.

Förutom de prominenta skridskostjärnorna har producenterna, evenemangsbolaget Tampere-talo Oy och Kantelinen Company Oy, fört samman internationellt renommerade proffs på ljusdesign, regi, manus och kostym i produktionen. Den klassiska sagan Snödrottningen visas i en ny adaption skapad för isen. Musiken är skriven av Tuomas Kantelinen.

Rollen som Snödrottning spelas av den femfaldiga finska mästaren och trefaldiga EM-medaljisten i konståkning Kiira Korpi. Publiken charmas av Finlands alla tiders mest framgångsrika konståkare Laura Lepistö. Med finns även de europeiska mästarna i isdans och flerfaldiga VM- och EM-medaljisterna Susanna Rahkamo och Petri Kokko samt konståkaren Mila Kajas. I centrum av föreställningen är Marigold IceUnity, det Finlands mest framgångsrika synkroniserade konståkningslag internationellt.

Av landets kända hockeyspelare medverkar i produktionen mannen med den långa NHL-karriären Niklas Hagman, Tapparas ikoniska Pekka Saravo samt landslagskapten Jenni Hiirikoski som är en av Finlands mest framgångsrika kvinnliga ishockeyspelare. På isen ser vi även kaptenen i VM-guldlaget tillika kaptenen i Jokerits KHL-lag Marko ”Mörkö” Anttila.

Kiira Korpi ser ivrigt fram emot föreställningen.

– För mig betyder produktionen enormt mycket, även personligen, inte minst för att den ger mig möjlighet att återvända till isen efter flera års avbrott i min hemstad Tammerfors, tillsammans med fantastiska konståkarlegender och mina vänner.  Jag är säker på att Snödrottningen kommer att bli en stor upplevelse som skapar positiv energi och gemenskap, som förhoppningsvis förmedlas till såväl publikens hjärtan som till artisterna och andra medverkande i den fantastiska produktionen, gläder sig Kiira Korpi.

– Fantastiskt och unikt att få denna skara på isen samtidigt. Projektet är en viktig satsning på den finländska konståkningen – både talangmässigt och vad gäller intresset, ambitionerna och de internationella möjligheterna. För mig själv är det spännande att göra en comeback på isen efter så många års uppehåll, säger Susanna Rahkamo.

– Det är fint att vi får chansen att bygga upp alla finländarnas entusiasm för issporter och förmedla den fina berättelsen om att hjälpa en vän på traven. Det ska bli en mycket intressant upplevelse att dra på sig kostymen och åka skridskor tillsammans med konståkarna i strålkastarskenet, säger Marko Anttila.

Produktionsteam med internationell erfarenhet

Manus och konceptdesign till storproduktionen har skapats av kanadensiska Melissa A. Thompson, som är känd för bland annat sina koncept för Cirque du Soleil. Musiken till Snödrottningen har skrivits av Tuomas Kantelinen, Finlands internationellt mest kända kompositör för opera, film och balett. Visuell designer och ljusdesigner är Mikki Kunttu som har arbetar på världens största arenor och med världens största produktioner och även rönt internationellt erkännande i Cirque de Soleils produktioner. Regissör är Reija Wäre, känd från betydande musikal- och arenaproduktioner samt framgångsrika iskoreografier. För kostym ansvarar den internationellt mest kända finländska kostymören Erika Turunen och iskoreografierna för gruppscener är skrivna av bland annat Anu ”Jääskis” Oksanen, känd som coach för Marigold IceUnity.

– Snödrottningen erbjuder publiken något nytt, som inte setts varken i Finland eller Skandinavien tidigare. Det råder klart en stor efterfrågan på isbalett på marknaden. Finland har hög trovärdighet som producent av en dylik produktion och tack vare landets talanger inom issport och föreställande konst möjlighet att skapa något stort. Sedan starten har målet varit att genomföra en storproduktion på internationell nivå och skapa en ny konstform i Finland. Med hjälp av dessa artister, konstnärer och partner har denna ambition kunnat fullföljas, säger Paulina Ahokas, VD för Tammerforshuset och projektets huvudproducent.

– Exalterade över denna drömfemma inom finländsk konst och issport beger vi oss frejdigt och fulla av tillit mot ett nytt mål. Snödrottningen är en berättelse som ger tröst i denna tid av stor ensamhet. Hur viktigt är det inte att värna om vänskap och ta hand om sina vänner. Berättelsen påminner oss om att vi alla har förmågan att räcka ut en hand i fulländad godhet. Det utlovas underbara melodier, vilda och magiska äventyr, farliga och kyliga ljudlandskap och explosiva, moderna beats, säger kompositören och den konstnärliga ledaren Tuomas Kantelinen.

– Snödrottningen är en magisk och teatralisk berättelse som passar perfekt just på en arena. Konståkarnas och issportens formspråk tillsammans med musik, ljus, scenografi och videoteknik blir en magisk kombination som rycker med hela familjen från hockeyjunioren till mormor. Dansens och balettens visuella elegans och dynamik tillsammans med en stor ishalls immersiva eldsjälsenergi gör att Snödrottningen väcker arenan till liv, säger den visuella designern Mikki Kunttu.

Pinfärska, fantastiska Uros live-arenan som huvudestrad

– Uros Live-arenan är en internationell intressant upplevelsekoncentration. Det är fint att vi får just Snödrottningen-showen till arenan. Den här storproduktionen kompletterar de målsättningar som är orsaken till att arenan byggs i Tammerfors och i linje med stora kundgruppers intressen. Showen är intressant för hela familjen och erbjuder möjlighet att besöka arenan och se den i all sin prakt, gläder sig Marko Hurme, VD för Uros Live-arenan.

Arenan som invigs i Tammerfors i slutet av 2021 är ett viktigt dragplåster för staden och Birkaland. Isshowen Snödrottningen blir en attraktionshöjare för Tammerfors stad med tanke på stadens ansökan om att bli europeisk kulturhuvudstad år 2026.

– Produktionen kombinerar det bästa från konst och idrott samt bred kompetens. Vi ser fram emot att få dra vårt strå till stacken för att möjliggöra helheten – både för kulturhuvudstadsansökan och för storevenemang i Tammerfors. Vi står inför ett nytt, fantastiskt och spännande storprojekt, gläder sig Perttu Pesä, som ansvarar för Tammerfors kulturhuvudstadsansökan.

Snödrottningen-projektet har gjorts möjlig genom finansiering från undervisnings- och kulturministeriet, Svenska Kulturfonden och Tammerfors stad. Projektets huvudsamarbetspartner är JC Decaux. andra samarbetspartner är Uros Live, Lapland Hotels, Lippupiste, Finlands konståkningsförbund och Sanoma. I samarbetet medverkar även Finlands ishockeyförbund och Veikkaus.

På Uros Live-arenan i Tammerfors visas Snödrottningen tre gånger, den 1, 2 och 3 januari 2022. En av föreställningarna är på svenska. Biljettpriserna 30–65 euro. Biljettförsäljningen börjar måndagen den 22 februari 2021 på adressen Lippu.fi.